середу, 18 листопада 2015 р.

Розробки уроків

Тема:  Виникнення Запорозької Січі.
           Д .Вишневецький. Життя  та побут  козаків.
Мета: Охарактеризувати  господарську  діяльність та звичаї  козаків, а також  процес утворення козацької держави – Запорозької Січі, дати  оцінку  діяльності першого  козацького гетьмана  Дмитра Вишневецького;  розвивати в учнів уміння  аналізувати текстові та візуальні  історичні джерела,  робити  висновки, узагальнення й порівняння,  визначати причини історичних явищ і подій, давати характеристику історичним діячам і  визначати їх роль в історії, на прикладах козацьких  звичаїв виховувати в учнів почуття гордості за український народ та почуття патріотизму.
Цілі:
учні знатимуть:
-         процес утворення козацької  держави Запорозької Січі;
-         господарську діяльність та звичаї  козаків;
-         розширити свої знання  про історичну  постать  першого козацького гетьмана  Дмитра Байди-Вишневецького;
учні вмітимуть:
-         застосовувати та  пояснювати  на прикладах  терміни «козацтво», «Запорозька Січ .
-         Характеризувати господарську діяльність та звичаї козаків;
-         Показувати на карті  території проживання козацтва та місця січей-фортець та Запорозької Січі;
-         Удосконалювати  навички роботи  з джерелами інформації, будувати  розповідь, давати характеристику  історичним діячам.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Обладнання : карта, роздавальний матеріал з  текстовими та  візуальними  історичними джерелами, схемами, таблицями, портрети Д.Вишневецького.

Методи, прийоми, форми  роботи: бесіда, робота  у групах, робота з підручником, робота з картою, робота з історичним джерелом, драматизація, метод «Сенкан», метод  «Гронування», метод «Асоціативний кущ», метод «Незакінчене речення»

Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
Слайд (емоційна  хвилинка)
1. Зясування емоційної готовності
Доброго дня, діти, шановні гості.  Сьогодні  ми з вами проведемо  цікавий урок, що допоможе ще раз  кожному  з вас оцінити  важливість навчання і потрібність навчання для вас на сучасному  етапі  вашого розвитку. А для кращої  роботи  давайте  поверніться один до одного , адже ми  знаємо, що дружба  починається  з посмішки, посміхніться один одному , візьміться за руки і передайте  тепло своїх  долонь, сердець один одному. Я  думаю, діти , що з  таким хорошим, чудовим,  піднесеним настроєм ми будем працювати  на нашому   уроці.


                                                                                          -1-

     2. Актуалізація субєктного досвіду та опорних знань.
Вступне слово вчителя : Слайд («Люби і знай свій рідний край»)
Майже  п’ять  століть тому було це назад.  Наш рідний  край поневолили підступні завойовники.   Ой, як важко  стало жити українському  людові.  І почав  він  утікати в пониззя Дніпра, за його кам’яні  пороги, де слалися дикі степи.
Втікачі називали себе  козаками. Тобто вільними людьми. На островах, що лежали посеред  бистрої  дніпрової води, вони заснували Запорізьку Січ.  Запорізька Січ  являла грізне  бойове укріплення.  Довкола був  викопаний   глибочезний рів і насипано високі земляні вали.  На валах  стояли вежі.  З бійниць на вежах стриміли жерла гармат і самопалів.  Підступи до Січі пильно охороняли дозорці.  Хто виявляв  у степу  вороже військо,зараз запалював бочку із смолою і стовп чорного диму сповіщав далеко навкруги  про  загрозу.
 Козацьке товариство обирало собі мудрого й  досвідченого отамана . Запорожці були  витривалі  й дуже  кмітливі й на диво хоробрі.
Вони  чинили опір  найзапеклішому  ворогові. Захоплені зненацька   в  поході,козаки швиденько ставили  свої вози  кружка, повертали голоблями вбік  нападників і мужньо  боронилися  проти війська , могутнішого за себе.
Коли  треба  було перечекати  небезпеку  де-небудь при березі чи  в плавнях,  запорожець брав  у рот звичайнісіньку очеретину й , дихаючи  крізь неї, міг тривалий час нищечком просидіти під водою.
За звичаєм, запорожці голили собі  бороди й голови , лишаючи тільки довгі вуса  й чуб-оселедець. Оселедець звисав їм  з маківки, й часто його  намотували на вухо.  Одяг був  теж незвичайний: червоні, як жар, чи сині шаровари, жупан. Шапка з  китицею, барвистий пояс , з-за  якого стирчали  пістолі. При  боці висіли шабля  та люлька на мідному  ланцюжку.  Гучна слава  про волелюбних козаків – запорожців линула  широким світом.
 Слайд 3. (тема і план уроку).
                       (учні записують у зошити тему уроку)
Метод «Асоціативний кущ»(опорне слово «Запаорізька Січ»)
-         Діти , а з чим асоціюється у вас поняття – Запорізька Січ?
        Отже, діти напевно ви здогадались, що ми будемо вивчати  на сьогоднішньому уроці
II . Цілевизначення та планування   
 1. Оголошення теми уроку.
 Тема сьогоднішнього  нашого уроку :
                     « Виникнення  Запорізької Січі .
                                Д .Вишневецький . Життя та побут козаків.».
                                                    Епіграф:    
                                                                       Той, хто не любить свою країну,
                                                                             нічого любити не може.
                                                                                                 Дж. Байрон.

А девізом уроку будуть слова:
               « За славну Україну,
                   за вільне життя,
                   за козацьку славу,
                 за щасливе майбуття».

-2-

    2.Визначення цілей уроку  та планування. 
Запитання:
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього  нашого уроку?
Діти перераховують, що вони повинні  знати  і вміти.
   План уроку .
1.     Причини виникнення українського козацтва.
2.      Козацькі звичаї та господарська діяльність козаків.
3.     Утворення Запорізької Січі. Д Вишневецький.

ІІІ. Опрацювання навчального  матеріалу.
  Хочеться згадати слова  відомого письменника Т.Г.Шевченка:
  « Прочитайте знову тую славу.
   Та читайте од слова до слова
   Не минайте ані титли
   Ніж тії коми –
   Все розберіть … Та спитайте
  Тойді  себе : що ми ?
   Чиї сини? Яких батьків?»
   І ось – чиї ж ми сини? Яких батьків? – зараз ми дізнаємося.
                  Робота з історичним джерелом











   А  яке ж козацтво  без  козаків?
  Хто ж такі  козаки?

« Метод» Навчаючись - вчуся


  Козаки були не тільки  відважними,   а й  релігійними людьми. 
  А зараз будьте уважні,  до вашої уваги сценка прийняття  в козацьке товариство.

   Метод   (драматизації)






Дайте  відповідь на  запитання:
-         Що  свідчить про те,що козаки Запорозької Січі  стояли  на захисті православної віри?
-         А зараз дізнаємось чим же займалися козаки
Господарська діяльність козаків.
Робота з історичними текстами



Додаткова інформація
У разі, коли повідомлень учнів буде недостатньо для висвітлення питання про козацькі звичаї.
«Запорозькі козаки носять як відмінний знак на маківці голови чуб, великий, наче жмуток пір'я. Решту голови вони голять. Вони надають такого значення цьому чубові, що коли один козак вирве його в іншого, то мусить заплатити йому п'ять карбованців.
Якщо один козак має таку злостивість, що вб'є іншого з умисним наміром, то його кладуть на тіло вбитого і їх ховають в одній могилі.
В запорозьких козаків курені завжди стоять відчинені. Будь-який мандрівник чи перехожий може туди зайти і з'їсти все, що він знайде їстівного, якщо навіть нікого нема вдома. Йому навіть ніхто не дорікне, як він усе з'їсть, але він не може нічого забрати з собою, якщо не хоче наразитися на суворе покарання, бо існує священний принцип недоторканості будь-якої речі, що знаходиться в курені.
З цього принципу, якого вони ретельно дотримуються, випливає обов'язок для того, хто знайде яку-небудь річ на Січі, прив'язати свою знахідку до високого стовпа й лишити її там протягом трьох днів, після того, якщо не з'явиться її власник, він може вважати її своєю. Та якщо він забере річ, не виставивши її на огляд, і не відкриється, тоді його самого прив'язують до високого стовпа посередині майдану й кладуть біля нього чимало київ. Кожен, хто проходить повз прив'язаного, повинен узяти кия і тричі вдарити винного. І якщо навіть перший удар стане смертельним, то ніхто не докорятиме, а всі негайно схвалять цю дію оплесками. Після трьох ударів частують потерпілого
чаркою горілки, посудина з якою стоїть поблизу, приказуючи: «Пий, вражий сину!»
Від часу, коли запорозький козак залишає свій курінь, щоб ніколи до нього не повернутися, він втрачає свою назву козака-запорожця і дістає ім'я гайдамаки або розбійника з битого шляху.
Щоб убезпечити себе від вошей, запорозькі козаки варять дуже жирну рибу, що зветься осетрина. Коли жир вкриє воду у казані, козак занурює у нього нову сорочку й лишає її на певний час просочитися тим жиром. Потім він вдягає її і зніме лише тоді, коли вона стане зовсім ветха.
Коли козаки мали гарячку, то звичайним засобом проти неї служила половина заряду гарматного пороху, розведеного в горілці, що її вигнано з зерна. Проковтнувши цю суміш, вони лягають, засинають і прокидаються в доб­рому здоров'ї. Інші замінюють порох на попіл.
Коли їх поранено і нема кому подати їм допомогу, вони беруть жменю землі, розводять її своєю слиною і змащують рану». (Шерер Ж.-Б. Літопис Малоросії. - К.: «Український письменник», 1994. - С. 63-69.)
Для детальнішого опрацювання питання про господарську діяльність козаків можна використати уривки з праць П.М. Саса «Історія України. XVI -XVIII ст.» та М.С. Грушевського «Ілюстрована історія України.
Зразки текстів.
«Господарська діяльність уходників була різноманітна. Вони в'ялили рибу, засолювали її в діжки, ловили диких коней, заготовляли м'ясо, сало і шкури диких тварин, а також цінне хутро. Великі прибутки давали їм пасіки. Чимало людей займалися степовими промислами, їздили до чорноморських лиманів по сіль». (Сас П.М. Історія України. XVI-XVIII ст. - Львів: «Дивосвіт», 2001. С. 28.)
«І воно (південне дозвілля) притягувало до себе людей смілих і відважних, котрі не боялися йти в дикі степи, назустріч татаринові - готові були битися з ним, аби тільки користати з багатства й свободи тої без панської землі. ...Сунула сила людей і розходилася по тутешніх просторах, займаючись ловлею риби,
звіра, пасічництвом. Збиралися в ватаги, обирали собі отамана, запасали зброї й усякого припасу і з ранньої весни рушали в степові «уходи», щоб там господарити до пізньої осені, а потім з запасами меду, риби, шкір, коней та іншої худоби вертали на «волость». Але там чекали їх урядники старостинські і відбирали добру пайку, і то найкращої здобичі. Тому сміливіші не вертали на зиму, а зимували в степу.
Офіціально се означало промисли в степових уходах, рибальство, ловецтво і бджільництво. Але з такої офіціальної стежки воно звичайно переходило на не офіціальну, що звалося «лупленням чабанів татарських або турецьких». (Трушевський М.С. Ілюстрована історія України. - К.: «Наукова думка», 1992. -С. 172-173.)
Завдання учням.


1.     На основі  цих документів визначте, чим  займалися  козаки?
2.     Що змушувало  козаків не  повертатися  додому, а  селитися  в південних степах?
3.        Поява    січей Д.Вишневецького.

Вчитель: Згодом козаки почали ставити  для  захисту  від татар «городці» й «засіки», які  називалися  ще «січі».
 Чимало  таких укріплень виникло  на Дніпровському  Низу ( за порогами  Дніпра), де  починався Великий  Луг – дніпровські плавні  з численними  островами,озерами й протоками.  Козацтво  міцно закріпилося  в цьому  регіоні.  Спорудження першої  великої фортеці в пониззі Дніпра пов’язане  з ім’ям   Дмитра Вишневецького.
   Перш ніж ми охарактеризуємо  Д.Вишневецького, як історичного діяча, давайте з вами  послухаємо  українську народну  пісню  про Байду . Уважно слухаємо.




     




2.Робота з підручником  (ст..37-38)
 Прослухавши пісню, виконавши завдання вдома за підручником, користуючись пам'яткою, дайте характеристику Д. Вишневецькому. (Карка - пам'ятка характеристики історичного діяча).
       Пам'ятка для характеристики історичного діяча
1.     У якій країні жив історичний діяч, за яких історичних умов він
розгорнув свою діяльність?
2.      Опишіть його зовнішність і характер. Що вплинуло на формування його
особистості? Які його риси варті наслідування, а які ні?
3.      Інтереси яких верств суспільства він виражав?
4.      Назвіть результати його діяльності й дайте їм оцінку.
5.      Сформулюйте своє ставлення до нього.
ІУ.Рефлексивно-оцінювальний етап.
1 .Метод «Сенкан»( Вишневецький)
 2. Метод «Гронування»( козак)
3. Метод « Мікрофон».

1.Що таке Запорізька Січ?
1.     Хто такі були козаки?
2.     Назвіть причини виникнення українського козацтва.
3.     Хто з гетьманів заснував Запорізьку Січ? В якому році?
4.     Чим займались козаки?
5.     що нового ви дізналися , навчилися на уроці?
6.     Що найбільше  зацікавило?.
7.     Щоб ви хотіли  використати  в подальшому на ваших уроках?
Метод « Незакінчене речення»
 1 . Мене вразило . . .
2. Мене зацікавило. . .
З . Мені сподобалося . . .
4.          Я навчився...
5.          Я зрозумів ...
Слайд

Слова вчителя (під мелодію пісні «Марш запорізьких козаків»): Отже, суспільні процеси, соціально-економічні і політичні зміни на українських землях в другій половині XV ст. - в XVI ст. зумовили появу нового суспільного стану - козаччини.
Нехай слова цієї пісні дійдуть до вашого серця, діти. І ви відчуєте героїчне минуле нашої історії, і нехай з'явиться у вас гордість за хоробрих, мужніх і волелюбних предків.

   Оцінювання .
  Домашнє завдання.
Обов язково:
1.     Опрацювати відповідний параграф за підручником та виконайте завдання в кінці параграфа.
 На вибір:
2.      Підготувати повідомлення:
-         « Іван Підкова»
-         « Криштоф Косинський»
-     « Северин Наливайко»





































Тема:     Узагальнення знань за темами: « Великі географічні відкриття:  
                 зустріч  цивілізацій»,  « Людина  ранньої Нової доби », «Реформація      
                 та  Контрреформація», « Західноєвропейські держави в ХVІ – першій   
                 половині ХVІІ ст.».
Мета :  повторити й узагальнити матеріал із  відповідних тем; розвивати  в            
               учнів уміння аналізувати й узагальнювати історичні явища та  події, 
              визначати їхню суть, причини та значення, давати характеристику
              історичним діячам, працювати з джерелами інформації, висловлювати 
              власну  точку зору щодо тих чи інших  історичних явищ і подій;
             сприяти появі в учнів зацікавленості до історичних подій.
Обладнання:
             Картки  із  завданнями.
Тим уроку:  урок узагальнення та систематизація знань.

Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
-         удосконалити навички роботи в групах;
-         розвинути  вміння узагальнювати та систематизувати матеріал;
-         робити висновки, висловлювати  власну точку зору;
-         поглибити вміння  працювати з  історичними термінами та поняттями, складати  історичні портрети видатних діячів.

Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Хочеться  свій урок розпочати такими словами: « Я люблю все, що тече»,- сказав колись Джордж Мільтон.  Може бути, що саме  людське життя часто визначається як його плин. Якщо справді любити те, що тече, то першим образом , з яким  асоціюється наша тема уроку,  буде образ річки. Витікаючи з маленького джерела, річка,  тобто наші знання, поступово набирають сили, протікають через різні   країни,  в яких можуть навіть називатись по-іншому.  Знання завжди  залишаються з нами.  Народ, який не знає своєї культури, є убогим і бездуховним.
Історії ж-бо пишуть на столі
Ми  ж пишем кров’ю на своїй землі,
Ми пишем плугом, шаблею,мечем,
Піснями й невільницьким плачем.
                                                            Ліна Костенко.

Завдання 1. « Розминка ».
            Правила гри:
-         говорити по черзі;
-         не перебивати того, хто говорить;
-         критикуйте ідею, а не особу, яка її висловила;
-         поважайте всі висловлені думки;
-         намагайтесь заохочувати до участі в грі всіх інших.

Розминка пройде  по темі:
«Західноєвропейські держави в ХVІ – першій половині ХVІІ ст..».
                                
                                               1-а  команда.
1. Під владою якої держави Нідерланди перебували в середині  ХVІст.?.
                                                                                                                           (Іспанії)
2. Що в перекладі означає слово « Нідерланди ?».                           (Низинні землі)
3. Яке нідерландське місто стало  центром світової торгівлі в ХVІст.?
                                                                                                                      (Атверпен)
4. Які відносини швидкими темпами розвивалися на півночі Нідерландів?
                                                                                                             (Капіталістичні)
5. Які відносини переважали в південних провінціях?                         (Феодальні )
6. Що  стримувало економічний розвиток Нідерландів?                   (Гніт Іспанії).
7. Яка протестантська віра поширювалася в Нідерландах?                (Кольвінізм).
8. Хто з іспанських  монархів запровадив у Нідерландах інквізицію (церковний суд,  висліджував та  судив єретиків).                                                        (Філіпп ІІ)
9.Яку назву мав союз семи північних провінцій Нідерландів?
                                                                                                          (Утрехтська унія)
10. У якому році Іспанія визнала незалежність Голландії?                       ( 1609 р.).
11. Хто  був  намісником Голландії після  смерті Вільгельма Оранського?
                                                                                                              (Граф Лестер).
12. Яке місто було взято в облогу іспанськими військами, але не  підкорилося  їм?                                                                                                                  (Лейден).

                                                      ІІ команда.
1.Який  податок увів герцог Альба в 1571 р. в Нідерландах?
                                                                                   (10% із  продажу всіх товарів).
2.Яку назву мало повстання, що спалахнуло на початку революції в Нідерландах?                                                                                             (Іконоборче).
3.У якому році це  відбулося?                                                                        ( 1566р.).
4.Як називалися  учасники революційного руху в Нідерландах?                  (Гези).
5. Хто очолив іспанське військо, спрямоване на придушення революційного руху?                                                                                                      (Герцог Альба).
6. Яку назву дістала «Рада в справах про заколоти»?                               (Кривава).
7. Яке прізвисько  він мав?                             (Вільгельм Оранський - Мовчазний).
8. Як  називали нідерландських партизанів?                                       ( Лісові гези).
9. Яку назву дістала нова держава на півночі Нідерландів?
                                                    ( Сполучені провінції Нідерландів, або Голландія).
10. Який метод боротьби успішно застосовувало повстале населення?
                                                                                   (Затоплення територій водою).
11. У якому році була  укладена  Утрехтська  унія?                                    (1579р.).
12.Аусбурзький  мир було підписано в …… році.                                      (1555р.).

Завдання 2.
                            « Дерево  запитань».
Тема: « Франція в ХVІ- першій половині   ХVІІ ст..»  та «Злет і падіння Іспанської держави ».

1.                Які факти свідчать про встановлення абсолютизму у Франції  в першій половині ХVІст.?
( Уже за Людовіка ХІ ст.. централізована держава у Франції набула  рис абсолютної монархії. Опорою короля були дворяни. Франціск І уже сам видавав закони, для  затвердження яких йому досить було написати: « Така наша воля ». Король  продавав посади заможним  людям, таким чином поповнюючи свою скарбницю. Король збільшував податки з поселення, а кошти витрачав на власний розсуд, нікому не звітуючи. У  розпорядженні короля була велика  армія, яка, за словами сучасника  була  «заведена не стільки для захисту королівства, скільки для утримання дворянства». ).

2.Назвіть причини та  результати громадянських війн у Франції.
(У Франції  розпочались релігійні гугенотські  війни – війни між католиками і гугенотами (кальвіністами).
Причини: - поширення у Франції,  на півдні кальвінізму:
-         ворожнеча між  династіями Капетингів і Бурбонами;
-         погіршення становища різних соціальних верств унаслідок «революції цін»;
-         поразка Франції в Італійських війнах;
-         ослаблення королівської влади після смерті Генріха ІІ і утворення різних опозиційних угруповань; )
 Результат:
1598р. – підписання королем Генріхом ІV Нантського едикту.  ..Офіційною релігією був оголошений католицизм.

3.Що вам відомо про Варфоломіївську ніч?  Які наслідки вона мала?
(Герцог де Гіз у ніч 24 серпня 1572р. у свято св..Варфоломія, із  дзвіниць усіх паризьких церков зазвучав набат – сигнал до дій..   Почалося  дике й  безжальне побиття неозброєних гугенотів, будинки яких  заздалегідь позначили  білими хрестами.  Нещасних  застигали зненацька  і вбивало прямо в ліжках.  Всього загинуло 30 тис. чоловік, серед них лідер, адмірал Коліньї.).

4.У чому полягала головна  причина успіхів внутрішньої політики Генріха ІV.
(- Уклавши Нантський едикт, припинив війни між  гугенотами й католиками;
-  подолав розруху, викликану громадянськими війнами;
- проводив заступницьку  політику в  торгівлі й промисловості;
- зміцнив становище буржуазії;
- покращив становище селян;
- обмежив владу  аристократів, спираючись  на середнє дворянство;
- зміцнив одноосібну владу короля;
- закінчив війну  з Іспанією, відновив  колишні кордони Франції.).

5.Охарактеризуйте правління Карла V.
(Карл V провів життя у походах і  майже не бував в Іспанії. Так, понад 20 років він воював із Францією (1521-1544рр.).  Ці  війни   поклали  початок суперництву за домінування між Габсбургами і французькими королями. Карл V
прагнув створити  єдину  християнську імперію.  У роки його правління почалася Реформація. Після  підписання в 1555р. Аугсбурзького миру у кожному князівстві  встановлювалася така віра, яку сповідав князь. Після краху  своїх планів   Карл  V   зрікся    престолу   і   передав  іспанську   корону  своєму синові
Філіппу ІІ. )

6.  У якому році було підписано Вестфальський мир? (1648р. – завершення Тридцятилітньої війни)

7.У якому році  відбулася  Тридцятилітня війна?  ( з 1618 до 1648 року).

8. Що таке Реформація?   (Суспаільно-політичний та  ідеологічний рух, спрямований  протит  католицької  церкви, породив  третій напрям у  християнстві- протестантизм).

Завдання 3.

Виправте помилки.
                                                І команда.
Англія відрізнялася від  інших країн Європи тим, що розпад феодальних відносин і зародження  капіталістичного виробництва  відбувалося  тут досить швидко.  Ці відносини спочатку розвивалися в сільському господарстві, а вже потім   проникали  в  промислове   виробництво.   Економічному   розвитку Англії ХVІст. Сприяли й ті умови,  що в результаті Великих географічних відкриттів вона опинилася на перетині нових світових  торговельних шляхів. У
ХVІст.  Головною галуззю англійської промисловості вважалося  виробництво вовни, сировинною базою якого були поля  та луки, де  випасалися череди, отари овець.
  Перехід до мануфактурного  виробництва сукна був забезпечений успіхами у вівчарстві та  наявністю доволі дешевої робочої сили.

                                               ІІ команда.
Зростання  попиту на вовну  викликало значні зміни в англійському  селі.  Зростання цін на вовну призвело до того,  що вівчарство стало вигіднішим за землеробство. Багато лордів перетворювали землі своїх маєтків на  пасовища для овець.  Вони не тільки   захоплювали  общинні угіддя , а  й  виганяли селян із їхніх земель.
   Захоплені  землі  зазвичай  огороджувалися частоколом  й парканами.  Процес примусового вигнання селян із їхніх земель дістав назву огороджування. Таким  чином ,  в Англії з’явилася  велика  кількість знедолених людей, які  змушені  були  продавати свою  працю власникам мануфактур.  Власники мануфактур  не могли використати  працю всіх  робітників. В Англії з’явилася  величезна кількість бродяг і жебраків. Королі  почали видавати  проти  них  «криваві» закони, які  були названі « Кривавим законодавством ».

Завдання 4.
 «Презентація думок»  (команди можуть  доповнювати одна одну).
Учні  висловлюють  свої думки щодо  двох запитань.
1.     Причини Тридцятилітньої війни.
2.     Результати та наслідки  Тридцятилітньої війни.

І команда.
Причини:
-         боротьба  за панування  в Європі між  габсбурзькими і анти габсбурзькими блоками.
-         Загострення суперечностей між католицизмом і протестантизмом у Європі.

ІІ команда.
Наслідки:
1648 р. Весфальський мир.
- закріплення  політичної роздробленості Німеччини;
- поразка  габсбурзької коаліції;
-формування нової системи міжнародних відносин, що базувалися на системі противаг;
- посилення впливу Франції та Швеції в Європі.

Завдання 5.

«Історичні пазли».
Роздаю пазли. Складають і кажуть назву карти.

І команда
«Реформація і Контрреформація в Європі».
ІІ команда
« Великі географічні  відкриття».

Завдання 6.

Відновіть  втрачене.   (робота  з термінами).

І команда
1. Установа, яка  приймає на збереження кошти та надає позички (під проценти)                 
                                                                                                                         (Банк)
2. Форма ринку, яка характеризується вільною торгівлею товарами, цінними паперами та інше.                                                                                        Біржа.
3. Капіталістичне  підприємство, головною ознакою якого є поділ праці на основі ручної праці.                                                                            Мануфактура.

4. Капіталістичне підприємство нового типу, яке базується на застосуванні  машин, форма великого виробництва.                                                         фабрика

5. Суспільні групи людей, які мають різні права та обов’язки.              Стан

6.Форма правління, за якої влада обирається через певний термін.   Республіка

ІІ команда.
1. Форма правління , за  якої верховна  влада  належить одноосібному  спадкоємному правителеві.                                                                     Монархія.

2. Форма правління, за якої  монархія спирається на органи станового  представництва  дворян, духівництва, городян.   
                                                                             Станово-представницька монархія.

3.Документ про відпущення  гріхів, який  продає  церква віруючому.
                                                                                                            Індульгенція.
4. Спеціально організована  система керування  суспільством, діє в інтересах певних груп суспільства.                                                                    Бюрократія.

5.Територія, яка втратила незалежність і перебуває під владою іншої держави.                                       
                                                                                                                     Колонія
6. Форма централізованої держави, за  якої монарх править, спираючись перш за все на дворянство, має  необмежену  верховну владу, а станово-представницькі органи влади втрачають своє значення.                                            Абсолютизм.

 Завдання 7.
               І команда
1.Співвіднесіть  дати та події:
а) 1517р. -  початок Реформації;
б) 1520р. – відлучення Лютера від церкви;
в) 1525р. – прийняття програми « 12 статтей».
2. Розмістіть події в хронологічному порядку:
1. Виступ Лютера з « 95 тезами».
2.Відлучення Лютера від церкви.
3. Селянська війна в Німеччині.
4. Підписання миру між католиками й протестантами.

ІІ команда.
1.Співвіднесіть імена і факти біографій:
М.Лютер          -          Реформатор церкви в Німеччині;
Т.Мюнцер       -          вождь  селянської  війни в Німеччині;
Ж.Кальвін       -          реформатор церкви  в Німеччині;
І.Лойола          -          засновник Ордену єзуїтів.

2.Із запропонованого  переліку оберіть поняття, які  характеризують М.Лютера:
1. У дитинстві  просив милостиню, виспівуючи псалми на славу Господа.
2. Навчався в Ерфутському університеті.
3. Очолив Селянську війну.
4. Переклав Біблію німецькою мовою.
5. «На тому стою і не можу інакше»

Завдання 8.

Портретна  галарея- робота з персонажами:
1.     Цей  мореплавець отримав від короля Португалії три кораблі з екіпажем та сто  сімдесят чоловік команди.  Він відкрив те, чого Христофору Колумбу, попри  всі його намагання, відкрити не вдалося.                   (Васка да Гама).
2.     Він народився в Італії, але  плавав під іспанським прапором.  В Іспанії отримав звання адмірала та був упевнений, що в результаті здійсненої ним експедиції досяг  східних  берегів Індії  або Китаю. (Христофор Колумб).
3.     Цей мандрівник походив  зі старовинного португальського дворянського роду,  але  у подорож , що зробила  його знаменитим, вирушив під іспанським  прапором.  Подорож  тривала майже три роки.  Додому  повернувся  тільки один корабель  і команда  з 18-ти  чоловік.       (Магелан).
4.     Він  народився  у збіднілій дворянській родині. Авантюрист. Шукач пригод. Підкорив Мексику.                                                                 ( Ернан  Кортес).
5.     Першим  виступив проти  продажу індульгенцій. Відлучений від церкви. На вимогу вдмовитися від свого вчення  вимовив  фразу, що стала крилатою :
      « На тому стою і не можу інакше».                                           (Мартін Лютер)
6.     Цей священник закінчив два університети. Він переконував  своїх  прихожан у тому, що влада  повинна  перебувати в руках народу. Очолив Селянську  війну в Німеччині. Був схоплений і страчений .                 (Томас  Мюнцерн)
7.     Богослов. Автор догману  « Про божественне  визначення »,  згідно з яким  людина  не може  змінити вибір Бога. На основі його вчення склалася  ще одна протестантська  церква.                                                        (Жан  Кальвін).
8.     Король , який особисті мотиви використовував як привід для  розриву з Римом.  Він  звільнив церкву країни від підпорядкування папському  престолу і проголосив себе  главою церкви. Також зумів підпорядкувати собі парламент.                                                                                         (Генріх VІІІ )
9.     Імператор Священної Римської імперії.  Мріяв про створення  єдиної  християнської імперії, але Реформація зруйнувала  його плани. Після  підписання Аугсбурзького  миру зрікся трону.                                ( Карл  V ).
10.         Був губернатором, згодом перейшов до католицизму. Був убитий регілійним фанатиком.                                                                                      (  Генріх VІІІ)
11.         Іспанський аристократ. За наказом свого короля жорстоко приборкував непокірні території в Нідерландах: горіли багаття інквізиції, уздовж доріг  стояли шибениці.                                                                         (Герцог Альба)
12.         Ця королева вважала , що парламент має  тільки одне  право – говорити «так» чи «ні», коли  це необхідно королеві. Одного разу  особисто відвідала  піратейський корабель і пожалувала його капітану  титул  лицаря.
                                                                                 (Єлизавета І, Франсис Дрейк).

Завдання 9.
                     «Хто  сказав?»
Зразок висловлювань.
1)  «Загублено все, крім честі».                                                            (Франсіск І.)
2)   «Кожного треба примусити жити в постійному страху , що дах може впасти йому на голову».                                                                                 (Герцог Альба)
3)  «Париж вартий меси».                                                                (Генріх ІV)
4) «У мене не було  інших ворогів, крім ворогів держави ».
                                                                                                       (Кардинал Рішельє)
5) «Але все ж я ніколи не погоджуся на ті заходи, що несумісні  з нашою святою католицькою вірою та моїм католицьким авторитетом, навіть якщо б мені  довелося втратити через це Нідерланди».                                        (Філліп ІІ)  
6) «Краще шляхом війни зберегти для Бога  та короля збіднілу й навіть розорену державу, ніж залишити  її у квітучому  стані для єретиків і сатани».
                                                                                                               (Герцог Альба
7)     «Я волію зовсім не  мати підданих, аніж мати за таких єретиків» (Філліп ІІ)
8)       «Дворяни – головний нерв держави».                                (Кардинал Рішельє)   
9)     «Ваші вівці, зазвичай такі спокійні, задоволені дрібницею, тепер , кажуть, стали такими  ненажерливими й неприборканими, що їдять навіть людей і спустошують поля, будинки, міста».                                                     (Т.Мор)    
10)         « Я одружена з усією Англією».                                                    (Єлизавета І)
11)         « Війна годує війну ».                                                              (А.Валленштейн)
12)         « Я приходжу до вас, вирішивши  в розпалі битви жити або померти разом із вами».                                                                                     (Єлизавета І)

Завдання 10.
Теми: Френсіс Дрейк. Єлизавета    І.

Сенкан  (завдання на карточці)

1.     Перший  рядок-слово чи словосполучення, яка означає тему.
2.     Другий  - опис  теми, що складається  з двох слів-прикметників.
3.     Третій рядок  – називає подію, пов’язану  з темою, і містить три дієслова.
4.     Четвертий рядок – є фразою , що влучно характеризує тему.
5.     Останній рядок складається  з одного слова. Це синонім чи антонім до запропонованої теми?.

ІІІ.Підсумок уроку.

ІV. Домашнє завдання.
1.     Підготуватись до тематичного оцінювання.
2.     Скласти кросворд із 10 слів із вивченої теми.
3.     Дати характеристику Єлизаветі І  як історичній постатті. Чому її називали «левицею на троні?»
 Тема: «Національно-визвольна   війна українського народу під проводом
            Богдана Хмельницького»(1648-1654р р.)
Мета: повторити й узагальнити  вивчений  матеріал з даної теми, а саме:           
 причини, хід та результати  Національно-визвольної  війни  українського           
народу сер. XVII ст., а також утворення Української козацької держави;
         - розвивати в учнів уміння аналізувати й систематизувати матеріал, робити висновки, вміти виділяти головне та другорядне, висловлювати свою точку зору, працювати з джерелами інформації; розвивати навички групової роботи, вміння аналізувати та зіставляти історичні явища і факти;
         -виховувати почуття патріотизму, толерантності, поваги до історичного минулого.
Обладнання: картки з документами та кросвордами, портрети історичних діячів, карта,компютерна презентація,гральні столи,дидактичні матеріали
Основні поняття: «Національно-визвольна війна», «Українська Гетьманська держава».
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Форма проведення:історична  вікторина.
Правила уроку:
•        звертатися на ім’я;
•        один говорить, всі слухають;
•        активна участь у роботі;
•        доброзичливе ставлення один до одного;
•        кожна думка має право на існування;
•        не повторювати те, що сказав інший;
                                                                                                                          Не вернуться запорожці,        
                                                                           Не встануть гетьмани,       
                                                                           Не покриють Україну       
                                                                           Червоні жупани!                                   
                                                                                                                                                                                                                                 Т.Г.Шевченко
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Даний урок проходить у вигляді гри-змагання трьох команд. Тобто протягом всього уроку учні працюють у групах. На початку уроку вчитель ділить учнів на три групи, використовуючи лічилку. Далі вчитель пояснює учням правила гри. Адже досягти результату можна за умови, якщо всі учасники знають правила гри і їх дотримуються:
         1. За кожну правильну відповідь командам нараховуються бали (скільки балів та за який конкурс, можна оголосити вже під час проведення змагання), також можна отримати додаткові бали за доповнення.
         2. Всі учні з команди мають працювати, бо через них у команди знімаються бали за принципом: за кожного учня — один бал.
         3.Учні команди, яка переможе, за урок отримують оцінки, вищі на один бал.
         4. За порушення правил гри з команди знімаються бали: за кожне порушення — один бал.
         Далі командири команд отримують завдання: виставити оцінки всім членам своєї команди за роботу на уроці. Потім розпочинається гра, яка складається з 13 раундів.
ІІ . ОСНОВНА ЧАСТИНА
         Учитель. Легендарна Запорізька Січ — символ мужності і незламності українського народу. Наші пращури були запорозькими козаками. Від роду до роду передається їх заповіт житии чесно, не зазіхати на чуже, трудитися, любити свою землю, рідну мову, з повагою і розумінням ставитися до інших народів. Невмирущий дух козацької вольності і слави збережений у пам'яті народу, його думах, легендах і піснях. Народ прославляв славних лицарів, захисників свого краю. Саме запорозькі козаки у середині ХVІІ ст. підняли повстання, яке переросло у визвольну війну і привело до створення Української держави. І сьогодні ми з вами ще раз переглянемо сторінки тих героїчних подій.
Розминка:
1 раунд «Правда чи ні?»
         Завдання: визначити правильність тверджень. Правильна відповідь – 1 бал. Команди пишуть відповіді на аркушах паперу і передають   учителю.
         1.Національно-визвольна війна  почалася у травні 1648 року             (ні)

         2.Очолив  Визвольну  війну Богдан Хмельницький                           (так)

         3итва  під Жовтими Водами завершилася поразкою поляків       (так)

         4о кінця липня 1648 р. було  звільнено всю ЛівобережнуУкраїну (так)

         5гідно умов Зборівського договору Річ Посполита визнавалаУкраїну у межах Київського, Чернігівського, Подільського воєводств                     (ні)

         6грудні 1648 р. Хмельницького урочисто зустрічав Переяслав      (ні)

         7ід  Зборовом помер від чуми полковник Б. Хмельницького Максим Кривоніс                                                                                                             (ні)

         8ольське військо у битві під Пилявцями очолювали «перина», «латина» і «дитина»                                                                                          (так)

         9.Українські селяни не підтримали виступ Б. Хмельницького та козаків     
                                                                                                                             і)
         10итву Б. Хмельницького під Батогом порівнювали з битвою Ганнібала під Каннами                                                                                     (так)

2раунд
Чи знаєте ви документи Визвольної війни?
( на листочках роздаються 3 різні документи)
Час на обговорення – 1 хв.Відповідає команда, яка першою подасть сигнал.І отримує 1 додатковий бал.                                 Правильна відповідь – 2 бали
         1. "Думаю, в.м., пан і добродій, добре пам'ятає, що я вже кілька разів скаржився на пана Даніеля Чаплинського. Уподобавши собі мій власний, успадкований від батька, хутір, пан Чаплинський випросив у небіжчика славної пам'яті пана краківського дозвіл осадити слобідку на вищезгаданому моєму хуторі і після смерті небіжчика силоміць відібрав його у мене зовсім добром, з хлопами, з ставами, з сіножатями. Цим хутором здавна володів мій батько-небіжчик, і я маю на нього привілей його к. милості. Та, незважаючи на це, вони вигнали з усього, і щоб я не домагався відплати за цікривди і шкоди, пригрозили менісмертю, безпідставно і незаслуженообвинувативши мене в тому, що я нібито замишляв перевезти на Запоріжжя гармату."
(Зі   скарги Б. Хмельницького польському королю)
         2. "Нарешті після деяких суперечок укладено того самого дня мир з татарами і козаками на таких умовах:На майбутнє пануватиме мир і братня дружба між польським королем Яном-Казимиром, його спадкоємцями-королями і татарським ханом Іслам-Гіреєм та майбутніми ханами його династії.
Король щедро даватиме татарам данину або звичайну плату, яку вони одержуватимуть у Кам'янці через спеціально відряджених сюди послів.
За це хан зобов'язується  підтримувати разом з усім  своїм військом польського короля протии якого б то не було ворога і щоразу, як того король жадає.
Хмельницький, гетьман козаків, проситиме в польського короля пробачення навколішки біля королівських ніг. Він надалі буде гетьманом згаданих козаків, кількість яких збільшиться до 40 тисяч; як такий Хмельницький залежатиме тільки від короля: однак він мусить як польський шляхтич скласти присягу речі Посполитій. Грецьку релігію можна буде сповідувати у всьому королівстві, навіть у Кракові. Унія з Римською Церквою припиниться. Грецький митрополит матиме право засідати в сенаті серед єпископів і матиме дев'яте місце.
                                                                                            (Зборівський договір)
         3. "Зважаючи на те, що військо Запорозьке та старшини, що ним командували, зобов'язалися перебувати вічно на службі короля і Речі Посполитої, це військо на майбутнє складатиметься з 20 тисяч воїнів, відібраних і зареєстрованих гетьманом та старшиною у воєводствах Київському, Брацлавському, Чернігівському, і житиме на землях та в маєтках його величності, за винятком, проте, шляхетських маєтків."
                                                                                    (Білоцерківський договір)
Для підбиття підсумків на мультекрані з’являється ще один документ який може принести команді додаткові 2 бали.
         4. "Тільки Вашій царській величності низько чолом б'ємо: від милості своєї не віддаляй нас, а ми Бога про те молимо, щоб Ваша царська величність, як правдивий і православний государ, над нами царем і самодержцем був." (лист до московського царя Олексія Михайловича)
3 раунд «Впізнай історичну особу»
          На екран з’являються портрети учасників Національно-визвольної війни,учні мають відгадати героїв. Час на роздуми 1 хв. Кількість балів за раунд 2 бали.
4 раунд« Хто  є автором цієї картини та як вона називається»(1 бал)
         На мультимедійній дошці демонструється картина І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану»
Учитель: Іллю Рєпіну надавав поради при створенні картини Дмитро Яворницький – археолог,етнограф. Яворницький написав понад 150 історичних праць. Саме Яворницького Рєпін зобразив на картині в ролі писаря.
5 раунд(1 бал за правильну відповідь)
         Назвіть якнайбільше подій з всесвітньої історії,які відбулись в період Національпо-визвольної війни 1648-1654рр.
         1.У 1648р. закінчилась Тридцятилітня війна у Європі.
         2. У 1648р. підписаний Вестфальський мир.
         3. Відкриття С. Дежньовим протоки між Азією та Північною Америкою.(1648 р )
         4. Страта короля Карла 1 та проголошення Англії республікою(1649 р )
         5.У 1653 р.відбувся Земський собор із питанням про приєднання України до Росії.
         6. Церковні реформи патріарха Никона . Початок розколу.(1654 р )                                                                                                                
6 раунд (2 бал за правильну відповідь)                
         Використовуючи мультимедійну дошку , запропонувати учням уривки  з кінофільму польського режисера Єжиха Гофмана «Вогнем і мечем», з метою відповіді на запитання.
         1.Кого взяв у полон Б. Хмельницький перед боєм під Жовтими водами?(Степан Потоцький)
         2.Як ви гадаєте, чи була подія в житті Б. Хмельницького, що стала приводом до Національно-визвольної війни ? Обгрунтуйте відповідь.
         3.Хто з права від вас сидить на коні біля Б. Хмельницького?
         4.Хто звертається до Хмеля з заявою:Де перемога,де здобич…?
(після кожного запитання ,як підтвердження включають уривок з фільму)
7 раунд  «Народна мудрість»
         Завдання: закінчити  прислів’я (кожна правильна відповідь – 1 бал)
Козацькому роду …                (нема переводу)
За рідний край …                     (хоч помирай)
До булави …                           (треба й голови)
Кров не водиця …                 (проливати не годиться)
Де козак …                              (там і слава)
Степ та воля …                      (козацька доля)
8 раунд  «Розгадайте кросворд» (2 бали)
         1.Ім’я Київського полковника,який брав участь у всіх битвах 1648-п.п.1649рр.На бік повсталих перейшов під Жовтими Водами,прийнявши православне віросповідання.(Михайло)
         2.Прізвище сина теребовлянського підстарости,який загинув під час облоги Збаржа. Саме його під іменем Морозенка оспівали в славнозвісній народній пісні.                                                                          (Морозовицький)
         3.Прізвище чернігівського полковника,якого іноземні дипломати вважали одним із найкращих полковників Б. Хмельницького.           (Небаба)
         4.Прізвище брата  дружини Б. Хмельницького-Ганни, уродженця міста Корсунь,який вів перемовини з царським урядом у Москві.      (Золотаренко)
         5. Прізвище уродженця Волині,військового діяча доби Хмельниччини,предка відомого українсько-російського письменника,автора творів козацької теми,зокрема повісті «Тарас Бульба».                         (Гоголь)
9 раунд
         Кожній команді пропонується по 8 запитань, які передбачають знання дат Національно-визвольної війни. Учні дають короткі точні відповіді. Часу на обдумування немає. За кожну правильну відповідь нараховується один бал.
1-а команда
1. Якого року розпочинається Національно-визвольна війна?       (1648)
2. Коли Хмельницький уклав угоду з кримським ханом?        (Лютий 1648 р.)
3. Назвіть період, протягом якого тривала облога українським військом фортеці Збараж?                                                          (Червень–серпень 1649 р.)
4. Назвіть місяць і рік укладення Зборівського перемир’я. (Серпень 1649 р.).
5. Назвіть місяць і рік укладення Білоцерківського перемир’я.   
                                                                                                  (Вересень 1651 р.)
6. Яка битва в ході Національно-визвольної війни сталася у травні 1652 р.?     
                                                                                            (Битва під Батогом)
         7. Назвіть рік, коли почалася російсько-польська війна.       (1654)
         8. Хтоочолювавкозацьківійськапід час воєннихдій на територіїБілорусії у 1654–1655 рр.? (Іван Золотаренко)
2-а команда
         1. Коли відбулися битви на Жовтих Водах і під Корсунем? (Травень 1648 р.)
         2. В якому місяці 1648 року Б. Хмельницький урочисто в’їхав до Києва?                                                                                                 (Грудень)
         3. Коли утворюєтьсяУкраїнськакозацька держава Гетьманщина? (1648–1649)
4. Якого року командувачами польської армії було призначено
М. Потоцького і М. Калиновського?                                                        (1650)
         5. Яка битва часів Національно-визвольної війни сталася 18–30 червня 1651 р.?                                                                          (Битва під Берестечком)
         6. Протягом якого періоду тривала облога Жванця на Поділлі?                                  (Вересень–грудень 1653 р.)
         7.Якого року починається шведсько-польська війна?               (1655)
         8. Хто командував російськими військами, що прийшли на допомогу козакам до Умані.                                            (Воєвода Василь Шереметьєв)
3-я команда
         1. Коли відбулася битва під  Пилявцями?                   (Вересень 1648 р.)
         2. В який період проходила облога українським військом Львова і Замостя?                                                        (Вересень-жовтень 1648 р.)
3. Якого року проводилися розкопки на місці Берестецької битви?                                     
                                                                                                                       (1970)
4. Назвіть рік, коли відбувся перший молдавський похід Б. Хмельницького.                                                                                               
                                                                                                                       (1650)
5. Якого року був укладений молдавсько-український союз?              (1652)
6. Коли відбулася Переяславська рада?                                  (Січень 1654 р.)
7. Коли були укладені Березневі статті?                                (Березень 1654 р.)
         8. Якого року козацька армія вдруге взяла в облогу Львів?   (1655 р.)
10 раунд  «Упізнай  подію»
         Учитель  зачитує уривки з документів, а учні повинні вгадати, про яку з подій Національно-визвольної війни йдеться. Яка команда швидше дасть відповідь, та йотримує бали. За кожну правильну відповідь нараховується один бал. Додаткові два бали команда отримує, якщо визначить значення цієї події.
         1. «Сам Хмельницький з Тугай-беєм і з усім кінним військом перетнув в іншому місці річку... й міцно вдарив на поляків, які виїхали протии нього зі своїх окопів. Поляки не встояли протии нього й години і, лігши на кілька тисяч трупів, з великим тріском і жахом ледве вскочили на свої окопи в обоз».                                                                        (Битва на Жовтих Водах)
         2. «Частина польського обозу із твані ледве-ледве вибралася. І... подерлася на круту гору, однак ніяк не могла на неї зібратися. Друга частина загрузла вболоті і затарасувала шлях іншим. Третя частина починала вже гинути».                                                                               (Битва під Корсунем)
         3. Вони тікали без пам’яті, як хтоміг і куди міг, кинувши всі свої великі обози з численними пребагатими статками і скарбами, залишивши їх на користь і в нагороду Хмельницькому».          (Битва під Пилявцями)
         4. «Два тижні простояв тут Хмельницький. Поляки спалили передмістя і засіли в місті. Козаки приступали то з того, то з другого боку. ...Пожежа розкинулася геть по місту. Тоді вже виставили поляки білу корогву і згодилися піддатися, послали послів до Хмельницького».   (Облога Львова)
         5. «Сам патріарх (єрусалимський Паїсій) із тисячею вершників виїжджав до нього (Хмельницького) назустріч із міста... Весь народ, вийшовши з міста, вся чернь вітали його». (В’їзд Хмельницького до Києва)
         6. «Як почув король, яка буча зчинилася у переляканому таборі, зараз звелів подати йому коня і виїхав з непокритою головою, щоб усі могли бачити його поміж лавами його війська, вигукуючи: «Ось я, король ваш. Не тікайте, діти мої, не кидайте мене!»                                 (Зборівська битва)
         7. «Коли поляки вистрілили з гармат у напрямку Іслам-Гірея, він зі своїм військом кинувся навтьоки. Хмельницький вночі помчався за Іслам-Гіреєм, щоб умовити його повернутися назад. Але хан став відступати на південь, силою утримуючи при собі Хмельницького». (Битва під Берестечком)
         8. «Страшенна січа почалася. Трохи не все військо польське загинуло або потопилося у річці... Самого Калиновського було вбито, відтяли йому голову і послали Хмельницькому. Одплатили козаки за Берестечко». (Битва під Батогом)
         9. «Гетьман із старшиною домагався, щоб посли московські присягали за царя, що він вольності й порядки України порушати не буде й ворогам її не оддасть на поталу».                                                     (Переяславська рада)
11 раунд (2 бали)                                                                                           
         Вкажіть, хто з перелічених осіб був сподвижником Богдана Хмельницького: Филон Джалалій,Федір Вишняк,Петро Сагайдачний,Іван Гиря, Максим Нестеренко, Максим Кривоніс, Криштофор Косинський,Тиміш Носач,Михайло Кричевський,Іван Богун,Северин Наливайко,Остап Гоголь,Антін Жданович,Іван Сулима, Мартин Небаба.                                    
12 раунд (2 бали)                                                                                 
         Випишіть  ті з названих держав,з якими український уряд установив дипломатичні відносини в продовж 1648-1657 рр.: Австрія, Англія, Брандербург, Валахія, Ватикан, Венеція, Голландія,Іспанія, Кримське ханство, Московія, Молдавія, Трансельванія, Туреччина, Франція, Швеція.        13 раунд (2 бали)      
Кого Богдан Хмельницький мав на увазі коли сказав:  «Послав король на
війну перину,латину,дитину.(Домінік  Заславський-князь,Микола Остророг-королівський підчаший,Олександр Конецпольський-хорунжий)
14-раунд
1 Яким чином закріпив союз Б.Хмельницький з Молдовським князем Лупулою ?                (одружив свого сина Тимошу з дочкою князя Розандою)
2 Як називався головний державний орган- Гетьманщини? (Генеральна військова рада)
3 Які функції виконувала Генеральна рада ? (вибирала гетьмана,вела зовн. політику,здійснювала правосуддя)
4 Назвіть найважливіших державних  урядовців Гетьманщини? (генеральний писар,обозний, два осавули, хорунжий, бунчужний, 2 суді,під скарбний

         Учитель. Павло Загребельний-відомий український письменник. У своєму творі «Я Богдан» описав події битв під Жовтими Водами,Корсунем і Пилявцями.                                                                                       
ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
         Наприкінці уроку вчитель підбиває підсумки гри, оголошує переможця. Погоджує оцінки з командирами команд, а потім оголошує їх.
         Учні команди-переможниці отримують оцінки, на один бал вищі.
         Учитель. Неможливо вилучити з літопису України 300-річний період козацького війська та забути наших славетних гетьманів.
         Наша пам'ять про славнее минуле українського козацтва повинна завжди підкріплюватися добрими та корисними справами. Ми як і козаки, маємо залишити в житті по собі добрий слід.                                                           
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
         Опрацювати матеріал теми за підручником, підготуватися до контрольної роботи.


Тема: Значення цивілізацій Стародавнього Сходу.
Мета: показати значення цивілізацій Стародавнього Сходу в історії людства, повторити і узагальнити основні питання, пов’язані з географічним становищем, заняттям і населенням, культурними досягненнями народів Сходу, які широко використовуються в усьому світі; формувати уміння працювати з картою, впізнавати за описом історичну подію;
виховувати в учнів інтерес до вивчення історії, прагнення самостійно здобувати знання по предмету.
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий.
Обладнання: атлас, ілюстрований матеріал, роздатковий матеріал.
1. Географічне становище та заняття людей на Сході.
2.  Основні поняття (терміни) теми
3.  Історія звичних речей.
4.  Опис знайомої події, яку треба впізнати
5.  Хронічна драбина.
6.  Архітектура Сходу
7.  Наука та медицина східних країн.
Сьогодні ми проведемо з Вами уявну мандрівку країнами Стародавнього Сходу: Єгиптом, Індією. Китаєм. Але в ролі екскурсоводів доведеться виступити Вам, а я , цікавий турист, буду задавати Вам питання, різні завдання. На машині часу ми перенесемося на багато тисяч років назад, на Стародавній Схід. Мені ж, як допитливому мандрівнику, хочеться дізнатися: які природні умови були в тих країнах, куди ми здійснюємо мандрівку?
{Розповідь учнів про природні умови в країнах Сходу географічне становище річки, клімат, труднощі, які переборювали люди)
Єгипет : На північнорму сході Африки, біля Середземного моря, де тече річка Ніл з півдня на північ. Африка - дуже жаркий край, дощі випадають дуже рідко, і весь час стоїть спека. В Африці є велика пустеля Сахара.
Індія: На півдні Азії, на півострові Індостан. На півночі розкинувся найвищий у світі гірський хребет - гори Гімалаї. Вони відділяють Індію від інших країн світу і захищають її від холодних  вітрів. На півдні півострів Індостан омивають хвилі теплого океану Індійського. В Індії течуть дві річки - Інд і Ганг.
Китай: На північний схід від Індії, за високими і неприступними норами Гімалаями розташований Китай. У давнину китайці називали свою країну
«Піднебесною імперією» і «Серединним царством», бо вважали, що вона лежить посеред чотирьох «морів» - Східного, Південного, Піщаного та Скелястого. «Піщаним морем » вони називали сувору і безводну пустелю Гобі, а «Скелястим морем» - Тібет, гірську країну по той бік Гімалаїв.
- Чим займалися люди в Єгипті, Індії, Китаї?
Єгипет: Землеробством, сіяли пшеницю, ячмінь. Користувалися мідними серпами. Повінь, пора сходів, пора жнив. Совками підкидали обмолочене зерно вгору і так віяли його.
Ремісники; виплавляли мідь, пізніше бронзу (ковалі), вони дуже любили золоті прикраси.
Чинбарі - кожум’яки: виготовляли сандалії, вуздечки, ремінці, обтягували ними щити та боки колісниць.
Прядильники і ткачі: ткали сувої грубого, дешевого полотна для бідняків. Вирощували льон і виробляли гарні лляні тканини.
Скляри: виплавляли скло з піску та соди. Плавили кольорове скло, непрозоре було спочатку, якщо до звичайного скла добавити оксид олова, буде біле скло, марганець давав фіалкове забарвлення, чистий оксид міді - синій колір.
Індія : Стародавні індійці були землеробами. На своїх полях вирощували пшеницю,ячмінь. Горох, бавовну ірис. Розводили корів, буйволів, ослів,кіз,овець, верблюдів. У стародавньому містечку Мохенджо - Даро і Хараппі жили ремісники : виготовляли гарний посуд з візерунками, ткали тонкі тканини, виплавляли з міді і бронзи знаряддя праці та прикраси. Серед руїн було знайдено зернотерки, ступки, сокири, ножі, зброю, зроблену з міді та бронзи. Заліза стародавні індійці ще не знали.
Китай : Основна їжа китайців - рис. По коліна у воді селяни орали плугом поле і саджали у болоті рис. Поле з усіх боків обгороджували невисокими земляними греблями. У греблі робили ворота, через які в разі потреби пускали воду на поле з річок і каналів. Зібраний рис товкли у ступі і готували з нього різні страви, їли дерев’яними паличками, якими користуються й досі.
Шовківництво : Шовкопряди - це невеликі черв’яки, які живляться листям шовковиці. Вони обмотуються тоненькими шовковими ниточками й утворюють кокони. Китайці навчилися розмотувати кокони і ткати з ниток шовк.
Вирощування чаю: Китайці першими навчилися вирощувати чайні кущі і готували чай. Від них чайний кущ потрапив до країн Західної Європи та до нас.
Винайдення фарфору: у VI ст. до нашої ери китайські майстри винайшли фарфор, або порцеляну, з якої почали виготовляти чашки та красиві вази. Перш ніж виліпити посуд, фарфорову глину - каолін - закопували в землю на кілька десятиліть.
У царя племені народився син, якому дали ім’я Гаутама. На сьомий день від народження сина померла його мати. Батько вирішив присвятити все своє життя сину, наказав огородити будинок високою стіною, щоб ніщо не змогло засмутити йому душу... (Індія, легенда про Будду)
(Та якось царевич зустрів згорбленого хворого дідуся, а іншим разом побачив як несли на кладовище мерця. Це так вразило Будду, що він залишив свій палац, усі скарби, свою дружину і пішов молитися до лісу. На самоті Будда багато думав, як позбутися зла, і склав заповіді, які треба правильно жити на світі. Не можна вбивати нічого живого - ні великого ні малого. Не можна красти,брехати, пити вино й горілку. Треба любити людей, тварин, рослин.)
Кожна подія в будь-якій країні має свою дату. Зараз ми згадаємо деякі важливі дати з історії східних країн і побудуємо з цих дат піраміду.
(Учні записують в зошит дати і будують піраміду)
І тис. до н.е. - початок історії східних держав.
1750р.до н.е. - повстання в Єгипті
2600р. до н.е. - збудована піраміда Хеопса
184р.н.е. - повстання «Жовтих пов’язок » в Китаї.
Вчитель: мандруючи східними країнами, не можна обійти таке явище, як східний базар. Шумить базар, вирує! Чого тут тільки не продається! Сільськогосподарські продукти, вироби ремісників... Я пропоную вам купити вироби, зроблені на Сході, на східну продукцію землеробів. Грошима будуть служити ваші знання.
На дошці висять слова, учні вибирають тільки ті, що стосується Сходу.
Єгипет,Індія         Китай,  Індія                 Єгипет        Єгипет
Перелік карток:            ячмінь ,      рис,               льон,   огірки,
Індія                            Індія                    Китай        Китай                    Єгипет,Китай                Єгипет
гончарні вироби,  бавовна,      шовк,      фарфор,             папір,                                               риба,
Китай     Єгипет      Єгипет
чай,   цибуля, часник..
Вчитель:
Якщо турист приїздить в країну, він звертає увагу на архітектурні споруди. Які визначні споруди східні вам відомі?
Піраміди в Гізі будували 20 років 100 тис. чоловік, а до цього 10 років прокладали дорогу, по якій доставляли брили з каменоломень.
Великий СФІНКС. - «батьком Сходу» називали цю піраміду. Споруджували при фараоні Хефрені. Його висота 21 м. довжина-74м. у найширшому місці обличчя -4.2 м.
Туммос IV , що жив в XV ст. до н.е. відпочивав під час полювання на газелей в тіні Сфінкса, заснув і побачив у вісні, що отримає єгипетський трон, якщо очистить статую від піску. Він це зробив, після чого зійшов на трон. Тулуб лева, голова фараона.
Китай:  Китайський мур: 300000г. працювали над зведенням цієї стіни. Говорилося, що стіна тоді може бути завершена, коли в ній буде похований «Ван» син неба, або 10000 чоловік. 2450 км довжина, ширина 5,5 стіни.
Індія:  Тадж - Махал палац, збудований на честь дружини індійського Моголо. Ій було 36 років, 17 років була заміжньою. З приводу її смерті він був у жалобі 2 роки, і поклявся побудувати цей палац. Будівництво тривало 22 роки, на ньому було зайнято 20 000 тис. чоловік. Двері колись були із срібла. Всередині знаходився парапет із золота, а обсипана перлами тканина лежала на гробниці принцеси, встановленій на місці її спалення. Злодії викрали ці дорогоцінні предмети і неодноразово намагалися вибити коштовні камені інструктації.
Вчитель: Школа в Єгипті.
Під час перебування в Єгипті я, як вчитель захотіла відвідати єгипетську школу. Я тихенько відкрила двері і...Що я могла побачити у давньоєгипетській школі?
(Розповідь учня про школу, науки, що там вивчаються, матеріал для письма)
В єгипетських школах навчалися хлопчики, а часом дівчатка. Вони спочатку вчилися писати на черепках розбитого глиняного посуду, а потім - на старих, зшитих папірусах. Якщо учень навчався успішно, йому давали новий папірус. Діти переписували різні повчальні тексти, вірші й казки. Вчитися в єгипетській школі було важко, адже ієрогліфів було кілька тисяч (викор.755). Невправних учнів часом били. Недарма виникла приказка : « Вухо хлопчика на його спині».
Писали загостреними очеретинками. При собі носили завжди дерев’яний пенал з двома чашечками для чорної та червоної фарб і приладдям для письма. Щоб працювати, вони сідали на підлогу, схрестивши ноги. Згорток
папірусу клали на коліна. Писали чорною фарбою, яку виготовляли із сажі. Початок мовного рядка починали червоною фарбою.
Вчитель: Дуже спекотно в Єгипті, в Індії теж спекотно і в мене від спеки голова розболілася ... А могли б мені надати медичну допомогу в цих країнах в той час? Які медичні знання мали лікарі Сходу? Що вони використовували для надання допомоги?
При царських дворах були єгипетські лікарі. Бальзамуючи померлих, лікарі вивчили будову людського тіла. Грецький історик писав. Що єгипетські лікарі - одні лікують очі, інші - голову, треті - зуби, четверті - шлунок, п’яті - внутрішні хвороби. Винуватцями хвороб вважали злих духів, тому хворого «лікували» не тільки ліками, а й молитвами та заклинаннями.
Ліки виготовляли з рослин, мінералів, тварин. В одному медичному папірусі називались лікарські рослини, з яких виготовляли ліки. Тут часник, цибуля, щоб запобігти епідеміям, а також окріп, салат, огірки, папірус,лотос.
З мінеральних речовин згадуються залізо, сода, алебастр, глина, свинець. Під час розкопок знайшли дуже багато хірургічних інструментів та десять медичних папірусів з описами хвороб і рецептами, серед них папірус - 20,5 м.
В усьому світі відомі індійські йоги. Йогами ставали вже немолоді брахмани. Вони йшли до лісу й оселялися на самоті, далеко від людей. Там вони молилися, їли корінці рослин та плоди дерев, пили джерельну воду, виконували фізичні вправи, корисні для здоров’я. Люди вважали йогів чарівниками і шанували їх. Йоги Володіли гіпнозом.
Вчитель:
Коли я мандрувала стародавнім Китаєм, то потрапила до Конфуція. Він сидів і щось писав. Мені було незрозуміле його письмо. Чому? Допоміг перекладач. А пояснили вирази Конфуція спробуєте мені ви.
1.    Правитель мусить бути правителем, батько-батьком, а син-сином.
2.    Найголовніший обов’язок кожної людини - шанувати своїх батьків: годувати їх найкращими стравами, журитися, коли вони хворі, глибоко сумувати, коли вони помруть, доглядати їхні могили і приносити жертви душам батьків.
3.    Чим міцнішою буде сім’я, тим міцнішою буде й держава.
4.    Вести на битву ненавчених людей - значить, кидати їх на призволяще.
5.    Чого собі не бажаєш, того і не роби іншим.
Вчитель:
А зараз ми завітаємо до східного зоопарку. Чи знаєте ви, які тварини в той час жили на сході?
Єгипет      Єгипе                Єгипет             Індія       Індія      Індія      Індія
Тварини:  леви,  крокодили,  бегемоти,  слони,  кози,  вівці,  буйволи,
     Індія, Єгипет    Єгипет              Індія          Китай
корови,  кішки,  верблюди, коні.
Вчитель: В кожній країні є своя мова, і кожен турист повинен знати найбільш вживані слова в тих країнах, куди він їде. Я зараз прочитаю вам деякі слова -терміни. А ви маєте вибрати тільки ті з них, які вживались на сході.
Шадуор, дамба, плем'я, фараон, піраміда, первісне стадо, даосизм, раджа, веди, неандерталець, раб, Тутмос III. мумія, збиральництво, Брахма,, арії, буддизм, кроманьйонець, язичництво, варни, касти, ієрогліф, папірус, австралопітек Вчитель: Скринька.
Перебуваючи в країнах Сходу, я натрапила на чарівну скриньку. Давайте разом подивимось що там є. Ви мені допоможете розібратись, з якої країни ці речі? Що ви знаєте про їхнє походження? Багато з них ми зараз використовуємо у повсякденному житі, навіть не здогадуючись, яку давню історію вони мають.
(З скриньки витягуються речі, учні розказують, в якій країні вони були винайдені або виготовленні).
Слова: чорний перець монета шахи порцеляна цифри шовк компас папір чай рис. Розказують про шахи,шовк,чай, рис, порцеляну
 Вчитель (розказати про подію)
В кожній країні мені розповідали багато цікавих історій. Але я переплутала з якої країни та чи інша розповідь і про яку подію. Допоможіть мені розібратися і продовжіть розповідь.
(Читаю текст)
1.    Для захисту країни від гуннів була збудована ця споруда. Тисячами гинули люди на будівництві; за переказами, їхні тіла замуровували в стіну, а на місце загиблих приганяли нових робітників... (Китай, будівництво Великого Китайського муру.)
(Цінь Шіхуанді почав будувати Велику Китайську стіну. Вона простяглася по горах і долинах на 6,5 тис. км. Її висота 10м, ширина 5,5м. Зверху по гребню можуть проїхати разом п’ять вершників. Стіну будували 2 млн. чоловік. Після смерті цінь Шіхуанді Велику Китайську стіну добудовували ще тисячу років).
2.    Для цього поставлені спеціальні майстри, що за посадою займаються ремеслом бальзамування. Коли до них приносять небіжчика, вони показують родичам на вибір дерев’яні розфарбовані зображення небіжчиків. При цьому майстри називають самий кращий спосіб бальзамування... (Єгипет, виготовлення мумій)
З тіла виймали внутрішні органи і занурювали його на 70 днів у розчин соди. Після цього тіло обмотували полотняними бинтами, які  були просочені пахучими смолами. Нутрощі зберігали в окремих глечиках. Мумію вкладали в розмальовану труну - саркофаг, зроблений за формою людського тіла. Бідняків не бальзамували, а ховали просто в піску.
Вчитель: Я вже втомилась від мандрівки, ви ,думаю, також. Пора і пообідати.
- Уявіть собі, що вас запросили на обід єгиптянин, китаєць, та індус. Складіть меню свого обіду.
Єгиптянин : риба, ячмінні млинці, овочі, фрукти,
Китаєць: рис,  риба смажена,  курка,чай, овочі, фрукти.
Індус: м’ясо, (крім яловичини), рис,овочі, фрукти, чай з цукром.
1.    Де міститься Стародавній Єгипет? (Північно-Східна Африка)
2.     Назвіть головні річки Китаю, Індії.
3.     В якій країні винайдені шахи? (Індія)
4.     Як називався караванний шлях, що сполучав Китай з країнами Середземномор’я? (Великий Шовковий шлях)
5.     У якій країні було винайдено папір? (Китай)
Що вам саме найбільше сподобалось, запам’яталось, вразило, при вивченні цієї теми, цих країн, держав?

Написати невеличкий твір на тему: «Значення культурної спадщини стародавніх східних цивілізацій».






















Немає коментарів:

Дописати коментар